Psalmi cu efecte terapeutice deosebite
S-a constatat ca citirea consecventa a unor texte
biblice imbunatateste climatul psihic, facandu-l favorabil restabilirii
sanatatii. Exista vindecatori care si-au selectat un „repertoriu" de
texte biblice, pe care le rostesc atat pentru spiritualizarea actului medical
clasic, cat si ca terapie autonoma.
De exemplu, Psalmul 22 (23) se poate folosi
sistematic pentru echilibrare endocrina. Lectura Psalmilor se recomanda si
in profilaxia degenerarii tesuturilor. De aceea, propunem sa se faca o
corelatie intre Psalmi si vindecare. Un Psalm care a fost selectat pentru o
trebuinta psiho-somatica va fi citit cel putin timp de sapte zile la rand, fie
de catre terapeut (care cunoaste modul adecvat de citire sau de asociere cu
practica sa medicala), fie de catre pacient sau de penitent insusi.
Citirea lui se face intr-o stare de destindere, de liniste launtrica, cu uitare
de sine, traind profund fiecare cuvant al Psalmului.
Din cei 150 de Psalmi, putem defini 10 ca fiind
foarte utili pentru improspatarea fortelor si refacerea sanatatii.
Acestia se pot imparti in patru categorii:
1. Psalmi care se citesc in caz de boala, piedici,
stres, depresie, dizarmonie;
2. Psalmii profilaxiei sau pastratorii vietii;
3. Psalmii penitentei sau ai purificarii;
4. Psalmii perfectiunii pentru cei care, dupa
insanatosire, cauta iluminarea.
1. Psalmii insanatosirii:
22 si 102
Psalmul 22 (in unele Biblii, este numerotat ca Psalmul 23) incepe cu versetul: „Domnul ma paste si nimic nu-mi va lipsi" („Domnul este pastorul meu"). Se citeste pentru orice fel de „blocaj" medical (psihic sau somatic).
Este un psalm al insanatosirii dinspre spirit spre
trup. Puterea lui consta nu doar in sugestie, ci in activarea arhetipului
Tatalui protector si datator de viata. Tatal care biruieste „valea umbrei
mortii" stimuland resursele vietii, neutralizand potrivnicii sau taietorii
vietii.
„Toiagul Tau
si varga Ta, acestea m-au mangaiat..." Psalmul acesta este construit in
intregime pe arhetipul renasterii si pe simbolul salvarii: incepand cu salvarea
fizica (hrana, apa), continuand cu cea energetica („... Sufletul meu l-a
intors") si terminand cu cea pontificala („ca sa locuiesc in casa
Domnului..."). Efectul medical si atitudinea mentala imunogena decurg din
identificarea cu realitatea Duhului Sfant.
Psalmul 102 (103) care incepe cu „Binecuvanteaza,
suflete al meu, pe Domnul...". Acesta contine sugestii puternice, care
creeaza un bine mental — conditia restabilirii sanatatiii. Este prin excelenta
un psalm al regenerarii, al intineririi.
II.
Psalmii profilaxiei sau pastratorii vietii : 6 si 38
Psalmul 6 incepe cu „Doamne, nu cu mania Ta sa ma
mustri pe mine, nici cu urgia Ta sa ma certi...".
Este un psalm care evidentiaza relatia intre pacat
si boala. Eroarea, contrazicerea legilor Divine, pacatul, au ca urmare o
imbolnavire somatica sau psihica. Boala psihica apare mai intai ca o ingustare
a mintii, alteori ca o tulburare de personalitate, ca o scindare sau o
dizarmonie.
Psalmul 6 nu lasa pacatul sa se incuibeze pana
ajunge boala, ci il stopeaza.Trebuie spus ca boala nu e o pedeapsa pentru
pacat, ci o oprire de la pacat. In energiile noii ere, nu concepem un Dumnezeu
pedepsitor. El a plantat in om, in fiecare celula a corpului omenesc, legea Sa,
principiile universale ale vietii. Cand ascestea sunt incalcate sau contrazise,
se manifesta durerea si boala — insa nu intru pedeapsa, ci intru restabilirea
legii.
Psalmul 38 (39) care incepe cu „Zis-am: Pazi-voi
caile mele, ca sa nu pacatuiesc eu cu limba mea..." („Zis-am; Voi veghea
asupra cailor mele..."). Este un psalm care ne indeamna la luarea de
cunostiinta a conditiei noastre de trecatori, de pelerini pe acest Pamant.
Amintirea mortii nu naste tristete, ci o valorizare corecta a vietii. Este aici
continutul si mesajul din Ecleziastul: Toate sunt zadarnice, numai poruncile
lui Dumnezeu dau sens in acest Univers...
In alt psalm gasim o idee care ar parea socanta, prin
paradoxul ei: „minciuna sunt fiii oamenilor", ca o trauma de trezire spre
Duh, spre salvare spirituala.
III. Psalmii penitentei sau ai purificarii: 21, 31,
50,141
Insanatosirea presupune doua etape: arderea
negativitatii ancestrale si restabilirea comuniunii cu armonia divina.
Psalmul 21 (22) incepe cu „Dumnezeul meu. Dumnezeul
meu, ia aminte la mine, pentru ce m-ai parasit ? („Dumnezeule, Dumnezeule!
Pentru ce m-ai parasit...") Stim ca, pe cruce, lisus facea o rugaciune,
rostind chiar acest psalm: „Eli, Eli! Lama sabahtani?" (Mat. 27:46). In
acest Psalm se spune: „... Strapuns-au mainile mele si picioarele mele (...) si
pentru camasa mea au aruncat sorti". Penitenta Lui arde pacatul lumii.
Citind acest Psalm, reactualizam penitenta lui Hristos insusi.
Psalmul 31 (32). „Fericiti cei carora s-au iertat
faradelegile si carora s-au acoperit pacatele. Fericit barbatul caruia nu-i va
socoti Domnul pacatul, nici nu este in gura lui viclesug..." („Ferice de
cel cu faradelegea iertata si de cel cu pacatul acoperit. Ferice de omul caruia
nu-i tine in seama Domnul nelegiuirea! Ferice de omul caruia Domnul nu-i
socoteste gresala")
Este un psalm cu putere de intarire.
Psalmul 50 (51). „Miluieste-ma, Dumnezeule, dupa
mila Ta (...) intoarce fata Ta de la pacatele mele...". Este cel mai
important Psalm al penitentei. Uneori, duhovnicii impun drept canon, copierea
zilnica a acestui psalm, timp de 21 de zile. El contine si sugestia arderii
pacatului, dar si imperativul iertarii, ca ultima sansa a purificarii.
Psalmul 141 (142). „Cu glasul meu catre Domnul am
strigat, cu glasul meu catre Domnul m-am rugat." („Cu glasul meu strig
catre Domnul...") Este Psalmul asumarii sacrificiului de sine, spre
ridicare celor parasiti si spre transformarea singuratatii, in sansa.
IV.
Psalmii desavarsirii: 45 si 119.
Psalmul 45 (46). „Dumnezeu este scaparea si puterea
noastra, ajutor intru necazurile ce ne impresoara." („Dumnezeu este
adapostul si sprijinul nostru...") Este un Psalm al practicii spirituale.
Adevarata sanatate nu este o problema medicala, ci sufleteasca. De aici reiese
si importanta acestui Psalm al ascezei, unde gasim scris:„Opriti-va si
cunoasteti ca Eu sunt Dumnezeu..." („Opreste-te si cunoaste ...")
Psalmul 118 (119). „Fericiti cei fara prihana in
cale, care umbla in legea Domnului." Psalmul acesta ii „incununeaza"
pe toti ceilalti. Este un tratat de medicina, de intelepciune, de mistica. El
reaminteste secretul restaurarii omului: interiorizarea Legii revelate si cauza
bolilor (incalcarea legilor universal). Cele mai importante legi universale, pe
care le incalca omul sunt iubirea de Dumnezeu si iubirea de semen. Aceasta
incalcare se numeste: agresivitate, egoism, mandrie, furie, vanitate, osandirea
aproapelui si neputinta iertarii. Psihologia numeste aceasta serie de erori,
structurate in caracter, „complexul Cain": tendinta omului de a-si elimina
semenul. Aceasta tendinta — adesea tradusa in practica — are ca urmare si ca
avertisment, o imbolnavire. Blestemul, blasfemia, ura, osandirea au ca prima
urmare o cefalee, o dereglare endocrina sau circulatorie, o scadere energetica.
Nu ca sa te pedepseasca, ci ca sa te opreasca de la incalcarea legii
universale. Psalmul 118 ne trezeste in memorie detaliile legii, rememorarea lor
continua, intru deplina sanatate a trupului si intru iluminarea mintii.
PS : Nu numai psalmii
selectaţi aici, ci toţi ceilalţi, au o energie benefică salvării noastre. Scrierile
revelate conţin coduri puternice, dar adesea enigmatice, pierdute uneori de
noi, oamenii moderni.
Fragment din vol. Psihoterapie
isihasta - Vasile Andru
Niciun comentariu: