Corpurile subtile ale fiintei umane


Corpul uman este un sistem de invelisuri mai mult sau mai putin subtile, fiecare vibrand la o frecventa globala diferita. Frecventa de vibratie specifica a fiecarui invelis este aceea care face sa rezulte un grad mai mare sau mai mic de subtilitate. La nivelul cel mai grosier ca frecventa de vibratie, se afla corpul fizic, compus din cele cinci elemente ontologice: pamantul (lb sanskrita prithivi), apa (apas, ap), focul (tejas, agni), aerul (vayu) si eterul (akasha). La unul dintre cele mai inalte nivele de vibratie in fiinta umana, se afla Corpul Universal al Realitatii Transcendente sau Supramentalul care este Pura Existenta, Pura Constiinta si deplina Beatitudine in Eternitate. Intre aceste doua nivele, s-a putut constata existenta unei game de vehicule intermediare care nu sunt accesibile si nu pot fi constientizate in starea conditionata a omului obisnuit.           

Aceste invelisuri subtile au fost obiectul unor explorari profunde ale initiatilor si pe baza experintei uriase acumulate in aceasta directie, ei au dezvoltat anumite modele fascinante incadrate in ceea ce se numeste in zilele noastre anatomia subtil energetica. Aceasta anatomie ezoterica urmareste sa se bazeze pe fenomenologia extraordinara a starilor modificate de constiinta ce este rezultatul unui control mental si energetic exceptional ce apare la anumite fiinte cu un grad de spiritualizare foarte inalt.

Scopul principal al perceperii acestor corpuri subtile, este de a gasi calea de urmat spre desavarsirea spirituala. Unul dintre cele mai cunoscute modele ale dimensiunilor subtile ale existentei corporale, distinge 6 centrii principali psihoenergetici (chakra) si un al saptelea centru oarecum distinct de celelalte sase, care este considerat suprem si care face conexiunea cu transcendenta – Sahashrara Padma. Aceste focare invizibile sunt amplasate (cu doua exceptii: Ajna chakra si Sahashrara Padma) de-a lungul coloanei vertebrale si corespund, in general, plexurilor nervoase si anumitor glande endocrine din corpul fizic. Acesti centrii de forta sunt interconectati cu diferite zone si etaje ale microcosmosului fiintei umane prin intermediul unor trasee subtile (invizibile vederii prin intermediul ochilor fizici) sau canale energetice prin care circula energia subtila a vietii ( prana, chi, ki, etc.).

Discutia asupra existentei acestor corpuri subtile este insa foarte veche. Ideea pluralitatii fiintei este prezentata frecvent in culturile antice: egiptenii, de exemplu afirmau existenta a trei corpuri: kat (corpul fizic), kal (corpul subtil) si kul (corpul mental); crestinismul vorbeste despre duh (spirit) si trup, ezoterismul clasic European, cat si cel oriental afirma existenta corpului eteric, astral, a corpului mental si a corpului cauzal. Traditia misticii ebraice, Kabala, vorbeste, de asemenea, de existenta unor energii ce inconjoara corpul, pe care le numeste generic lumina astrala. Teosofia (un un sistem filosofic si spiritual totodata, al carui intemeietor principal este Rudolf Steiner) descrie amanuntit aceste corpuri.

Interesant este ca, descrierea lor, desi provine din traditii spirituale si culturale de origini diferite, contine in mare parte elemente identice, pe care le vom enumera in cele ce urmeaza:
1. Corpul fizic – este alcatuit din 5 elemente:
a) energia telurica care este controlata prin intermediul centrului de forta Muladhara Chakra simt corespondent - mirosul
 b) energia apoasa - Swadhistana Chakra - gustul
 c) energia focului - Manipura Chakra - vazul
 d) energia aerului - Anahatha Chakra - simtul tactil
 e)energia eterului subtil – Vishuddha Chakra - auzul (reprezinta manifestarea cea mai rafinata a corpului fizic concretizata prin gama de sonoritati existenta la nivelul planului fizic)    

2. Corpul eteric – cuprinde energia vitala sub forma unor biocurenti electrici ce strabat suprafata epidermei. Existenta lui este consemnata in literatura chiar de catre adeptii lui Pitagora (580 - 500 i.Hr.), care sustineau ca lumina ei poate produce diverse efecte in corpul omenesc, inclusive vindecarea bolilor. La inceputul secolului XX, biocampurile energetice ale fiintei umane au fost puse in evidenta de dr. William Kilner care a folosit pentru aceasta filtre colorate. El a remarcat ca aura (denumirea ii apartine) difera in mod esential de la o persoana la alta (in functie de sex, varsta, capacitate mentale, starea de sanatate, etc.). Afectiunile evidentiate la nivelul corpului fizic, s-au putut sesiza si in aura energetica sub forma unor puncte, pete intunecate sau neregularitati. Acest aspect a condus la conceperea unui sistem de diagnoza ce pornea de la culoarea, textura, volumul si aspectul general al campului auric.

3. Corpul astral – se constituie din intreaga gama de sentimente si trairi ale fiintei. Acest corp subtil este situate la o distanta de 10-17 cm de corpul fizic si face posibila trecerea spre nivelul spiritual al fiintei. Denumirea de corp astral a fost pentru prima data utilizata de alchimistul Paracelsus in secolul al-XVI-lea pentru a desemna, insa, corpul eteric. Corpul astral este alcatuit din 18 elemente prezentate de sus in jos in in functie de nivelul vibratiei:
- aparatul cognitiv intern (aparatul mental intern):
       a) aspectul mental care constata si reflecta realitatea obiectiva exterioara, mentalul individual superior care ia decizii in ceea ce priveste efectul acelei reflectari;
       b) constiinta ego-ului – este vorba de eu-l obisnuit, acel eu vreau, eu cunosc, eu actionez, etc;
       c) interfata dintre simturi (domeniul senzorial) si ego. Actioneaza ca un filtru intre aceste doua etaje ale fiintei fiind numit si mentalul inferior.
                
Aceste componente ale corpului astral actioneaza mereu impreuna si descriu orice experienta individuala obisnuita (traire, perceptie, etc.). Astfel mentalul inferior filtreaza si aduce perceptia la nivelul ego-ului, acesta preia informatiile de la simturi, le filtreaza si le transmite mai departe constiintei (mentalului superior). Apoi, faptul ca realizam ca noi avem acea perceptie si nu altcineva in locul nostru este dat de ego (lb sanskrita ahamkara), iar constiinta globala a respectivei perceptii individualizate (faptul de a ne constientiza, ca un martor, pe noi insine avand acea perceptie) este data de mentalul superior (lb sanskrita, buddhi) care va inspira fiinta ce decizii sa ia mai departe, dupa ce a avut aceasta perceptie.
- cele 5 energii ale experientei senzoriale: energiile care permit manifestarea perceptiilor, altfel spus campurile subtile formatoare care genereaza impresiile senzoriale ale organelor fizice corespunzatoare (nas, limba, ochi, piele, urechi). Chiar si in starea de vis, fiinta umana aude, vede, gusta, etc. desi aceste perceptii nu sunt realizate cu ajutorul organelor fizice corepunzatoare.
-  cele 5 energii subtile ale actiunii: coardele vocale (care permit vorbirea – este valabil acelasi principiu ca si in cazul energiilor experientei senzoriale, nu este vorba deci de organul propriu zis ci de energia subtila care il insufleteste); mainile (care permit atingerea si apucarea); picioarele (care permit locomotia), sexul (care permite activitatea sexuala) si anusul (care permite excretia)
- cele 5 esente (cauze) subtile ale perceptiei – ele se pot traduce si prin quintesente ale senzatiilor – reprezinta energiile subtile (campurile energetice rezonante) care genereaza in constiinta (prin intermediul simturilor) diferitele senzatii: sunetul, atingerea, culoarea sau forma, gustul si mirosul. Prin urmare ele nu sunt un gust anume, un miros anume, etc, ci o esenta subtila a oricarui miros, a oricarui gust, a oricarei forme, a oricarei atingeri si a oricarui sunet.

Ideile nobile, simbolurile superioare, idealurile inalte, dar si ideile false ce induc in fiinta, frici si angoase se regasesc la nivelul corpului astral. Culorile corpului astral indica intensitatea si calitatea sentimentelor persoanei. Observatiile facute de fiinte care au puterea clarvederii, au condus la concluzia (conceptie deja acceptata in cadrul teoriei psihosomaticii) ca aceasta energie de natura astrala (emotionala) actioneaza asupra functiilor glandulare si nervoase. In lucrarea sa “Bioenergetica subtila a fiintei umane”, Aliodor Manolea scrie: “Corpul astral, fiind legat de expresia emotionala, se pare ca chakra-ele astrale sunt perturbate de fiecare data cand starea emotionala este tulburata si ele induc un dezechilibru in corpul fizic. Endocrinologii recunosc ca anumite dezechilibre emotionale sunt legate de tipuri de disfunctii glandulare, nerecunoscand totusi ca activitatea hormonala a glandelor endocrine majore este dependenta de influentele energetice ale chakra-elor corespunzatoare”.

Corpul astral este vehicolul prin intermediul caruia se poate realizarea expansiunii constiintei. Prin dedublarea astrala, procedeu mai sus mentionat, fiinta se poate proiecta in afara corpului fizic pastrand cu acesta o legatura filiforma, elastica, rezistenta (cunoscuta in ezoterism sub denumirea de “cordon de argint”). Foarte asemanatoare cu acest gen de absenta din corpul fizic sunt starile in care constiinta individuala, in totalitatea ei, este absorbita de o scena extrem de incarcata emotional care a mai fost traita intr-un alt moment al existentei, sau, la fel, cu proiectarea amanuntita a unui eveniment din viitorul apropiat, momente in care se manifesta din plin starea de prezenta, aici si acum.

 4. Corpul mental – are o vibratie mai inalta decat corpul astral si se intrepatrunde cu acesta. Este nivelul inalt al formelor gand si al intelegerii abstracte extrem de elevate. Acest invelis subtil inconjoara corpul astral, depasindu-l cu aproximativ 25-30 cm. Culorile si calitatile sale reflecta aptitudinile mentale ale fiintei, active sau latente. Energia obtinuta la acest nivel are efect asupra conditiei fizice in virtutea fenomenului de cascada (effect de domino) prin care corpul mantal influenteaza corpul astral, care la randul sau influenteaza corpul eteric si acesta , in final, influenteaza corpul fizic. Daca intre diferitele aspecte ale personalitatii (mentale, emotionale, etc) exista o relatie armonioasa, fluxul de energie se transfera in mod ritmic. Dezechilibrele pot aparea datorita stresului, rigiditatii mentale, exceselor emotionale, tensiunilor relationale, tendintelor egocentrice, spiritul excesiv al posesivitatii, geloziei, etc. in toate aceste cazuri corpul fizic este puternic afectat.
Fiintele inzestrate cu clarviziune pot sesiza in interiorul corpului mental , formele gand ce apar ca niste picaturi, acumulari de diferite energii si intensitati luminoase diferite.

5. Corpul cauzal – este numit si corpul beatitudinii divine. Este cel mai apropiat ca vibratie de ceea ce se numeste constiinta supramentala. Fiintele care au priza de constiinta predominant la acest nivel primesc o multitudine de informatii sub forma cliseelor akashice (asa numitele flash-uri intuitive). Ele sun capabile, de asemenea, sa creeze si sa transmita gandul la distanta, apeland direct la aptitudinile telepatice conferite de dinamizarea exceptionala a acestui corp subtil. Corpul cauzal este in legatura cu esenta lucrurilor, cu cauzele ultime. Corpul cauzal contine tot ceea ce fiecare fiinta a dobandit de-a lungul existentelor sale si totodata, raportarea fiintei care a atins un astfel de nivel de constiinta, se face direct la aspectele universale, cosmice, ale fiintei si ale lumii.

6. Corpul atmic – nivelul Sinelui Divin Etern. Este sediul energie universale a spiritului si determina sensul empatiei si unitatii constiintei individuale cu Constiinta Divina. Trairea la acest nivel inseamna permanenta prezenta a constiintei in legatura identificatoare pe care fiinta individuala o are cu intreg Universul. Reprezinta suprema concretizare a faptului ca “Constiinta Divina Suprema este Sinele”.

Niciun comentariu:

Un produs Blogger.