Postul - mijloc de desavarsire







”Trupul este templul sufletului şi sufletul este templul Spiritului cel nemuritor al lui Dumnezeu.” (Evanghelia păcii după Ioan)
În tradiţia creştin-ortodoxă există patru tipuri de post:
1. Total
2. Aspru: se consumă doar hrană uscată (neprelucrată termic)
3. Comun (obişnuit): se consumă hrană prelucrată termic
4. Uşor (dezlegare): în care se poate consuma peşte, vin şi untdelemn

Postul total reprezintă abţinerea totală de la consumarea oricărui aliment, o anumită perioadă de timp. În această perioadă se poate consuma doar apă, după necesitate. Acest tip de post este recomandat de Mantuitorul Hristos în Evanghelia păcii după Ioan: “Nu uitaţi că fiecare a şaptea zi este sfîntă şi închinată lui Dumnezeu. Timp de şase zile hrăniţi-vă trupul cu darurile Naturii, dar în a şaptea zi sfinţiţi-vă trupul pentru Tatăl vostru divin Ceresc.”


Chiar şi o alimentaţie pură lasă în organism unele reziduuri, iar prin repaosul alimentar se realizează o eliminare a toxinelor şi o purificare a întregii fiinţe. Sangele toxic este responsabil de atragerea inamicilor interiori (manie, avariţie, lene etc), iar prin purificarea sîngelui aceşti duşmani devin tăcuţi, mintea devenind calmă.


Fiecare păcat şi fiecare greşeală pe care am săvarşit-o, chiar şi în vieţile anterioare, şi-a lăsat urma în noi sub forma unor reziduuri karmice. Postind, aceste impurităţi se elimină gradat şi lumina lăuntrică se va manifesta din ce în ce mai pregnant în noi.


Postul total efectuat cu regularitate în aceeaşi zi a săptămanii, un timp mai îndelungat, ne pune în rezonanţă cu sfera subtilă de forţă a unei anumite planete şi astfel putem trezi şi amplifica în fiinţa noastră aspectele benefice ale influxului subtil al planetei care guvernează ziua în care ne am propus să postim:


Luni - Luna: amplifică calităţile psihice, misterul, imaginaţia, memoria, talentul lingvistic, aptitudinile literare, creativitatea, conferă mare putere de adaptare;
Marţi - Marte: amplifică calităţile masculine, elimină violenţa şi accidentele;
Miercuri - Mercur: obţinerea în scurt timp a succesului material, ajută la crearea legăturilor de orice fel, abilitatea de a intermedia afacerile, optimismul;
Joi - Jupiter: amplifică înţelepciunea, moralitatea, corectitudinea, bunul simţ, echitatea, respectul pentru autoritate, umanismul, sacrificiul;
Vineri - Venus: facilitează asimilarea rapidă a aspectelor ce ţin de afectivitate, iubire, armonie, frumuseţe, transfigurare, senzualitate;
Sambătă - Saturn: amplifică spiritul practic, siguranţa, stabilitatea, spiritul de organizare, perseverenţa, tenacitatea, răbdarea, seriozitatea, spiritul analitic;
Duminica - Soarele: solarizează şi purifică considerabil fiinţa, arde karma negativă, favorizează deschiderea şi apropierea de Dumnezeu.

Postul obişnuit reprezintă consumarea alimentelor pure, de origine vegetală, cu excluderea totală a celor de origine animală; astfel se pot consuma fructe, legume, seminţe. Acest tip de post este recomandat atît în tradiţia creştină "Iată că v-am dat orice iarbă care face sămînţă şi care este pe suprafaţa pămîntului şi orice pom care are în el rod cu sămînţă: aceasta să fie hrana voastră", cît şi în tradiţia yoghină
De asemnea, regulile de alimentaţie sînt comune în cele două practici spirituale, acestea fiind sintetizate pentru tradiţia creştină de Mantuitorul Hristos în Evanghelia păcii după Ioan: trebuie să mîncăm doar atunci cînd ne este foame şi nu trebuie să mancăm fără dorinţă sau cuprinşi de manie şi tristeţe, să consumăm doar "hrana vie" preparată doar la focul vieţii şi nu hrana arsă, putrezită sau îngheţată; este indicat să mancăm doar 2-3 feluri de alimente la o masă şi să nu ne săturăm pe deplin şi nici să nu mancăm prea des (o medie de 2 mese pe zi ar fi ideală); hrana trebuie mestecată pană va deveni ca apa pentru a putea extrage din ea "puterea lui Dumnezeu".

Sfinţii Părinţi subliniază necesitatea îmbinării postului trupesc sau alimentar, cu cel spiritual (dominare a patimilor şi pornirilor rele din fiinţa noastră, a îmbunătăţirii stării noastre sufleteşti). Un post alimentar fără transformare lăuntrică nu este un post adevărat.

Cinstea postului nu constă în înfranarea de la mancare, ci în înfranarea de la păcate şi realizarea de fapte bune: cînd vezi un sărac, fie-ţi milă de el; cand vezi un vrăjmaş, împacă-te cu dansul (ahimsa); de vezi pe aproapele tău norocit, nu-l pizmui (santosha). Nu numai gura ta trebuie să postească, încă şi ochii şi urechile, picioarele şi mainile şi toate membrele trupului tău: mainile tale să postească rămanînd curate de averea cea nedreaptă şi de lăcomia caştigului (aparigraha, asteya), picioarele tale trebuie să postească nemergand la desfătările cele necuviincioase (brahmacharya), ochii trebuie să postească neuitandu-se cu poftă şi cu aprindere: tu te înfranezi de carne, dar nu lăsa nici ochii a căuta la pofta cărnii, urechile nu trebuie să asculte clevetirile şi vorbele cele rele asupra cuiva (satya), gura trebuie să postească înfranandu-se de la vorbele cele de ruşine şi de la înjurături.

"Rugăciunea, trebuie făcute în taină, pentru ca să arăţi că posteşti nu oamenilor ci Tatălui Ceresc, care este în ascuns şi care îţi va răsplăti” (Matei 6;16).


Niciun comentariu:

Un produs Blogger.